20 augustus - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Mara Cornelis - WaarBenJij.nu 20 augustus - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Mara Cornelis - WaarBenJij.nu

20 augustus

Door: Mara

Blijf op de hoogte en volg Mara

20 Augustus 2015 | Noorwegen, Oslo

Jaaa Jilne is hier! Met een hoop extra broeken en shirts en een hele schattige mok met Holland erop hihi. Heb ik thuis toch een beetje bij me.

Na een paar dagen geskipt te hebben (Als ik ergens wat tijd vind haal ik die nog in), ga ik gewoon even meteen door naar vandaag want Jilne en ik hebben echt een studentenlike Oslovian dag gehad!

Vanochtend was het voor mij 7.00 uur toen de wekker ging. Wie het was die college's om 8 uur heeft bedacht weet ik niet, maar van mij had het niet per se gehoeven. Na 2,5 uur van international economics wijzer te zijn geworden, heb ik samen met Jilne fatsoenlijk ontbeten. Daarbij bedachten we dat we misschien eens eerst moesten beginnen met de dingen op te schrijven die we wilden doen in Oslo samen. Dit lijstje is uiteindelijk 15 items lang geworden.

Aangezien we 'maar' 4 dagen samen hebben, besloten we dat het handig was als we alles meteen in gingen delen. Ik hou jullie nog even in spanning wat betreft de rest van de dagen, maar vandaag was echt een topdag!

Op de planning stond Robot: het vintage winkeltje waar Jilne het al een tijdje over had, Damstredet: een heel schattig klein straatje met klinkertjes en rode, groene en gele houten huizen lang de kanten en natuurlijk het Vigelandpark. Hoewel ik vanochtend bevroor terwijl ik naar de uni liep, werd ik naar mate de dag vorderde steeds meer ontevreden over mijn lange broek en shirt met lange mouwen. Met een strakblauwe hemel (en die is hier echt heel blauw) hebben we alles lekker in het zonnetje kunnen doen.

Robot leidde ons naar Günerløkka, een district in Oslo waar ik al langer heen wilde maar het er eigenlijk nooit van gekomen is. Waar je in Amerika op elke hoek van de straat een Starbucks hebt, heeft Günerløkka parken. We zijn met z'n tweeën heel gezellig de Marktveien afgelopen, op zoek naar wat cafeïne. Jilne schrok zich natuurlijk kapot bij 2 koppen latte voor 10 euro, ik ben er intussen allang aan gewend.

Na een tramrit van een half uur (was misschien niet nodig geweest, maar he, het gaat om de reis ernaar toe en niet de bestemming) voelde het toch wel een beetje raar dat Jil en ik zonder pap en mam in het Vigelandpark waren. We zijn er iets sneller doorheengelopen dan wij met z'n vieren altijd doen, mede dankzij het leegzijn van mijn telefoon (dus geen mogelijkheid om veel foto's te maken). Voor degenen die er nog nooit geweest zijn: een retourtje 'Vigeland by sun' in Google is de moeite waard. Pas wel op dat je niet betaalt voor het intypen van het Noorse park.

Aan het Vigelandpark ligt Frognerparken, waarvan ik volgens mij al een paar keer had gezegd tijdens onze vakanties in Oslo dat ik daar ook eens zo wilde zitten zoals die studenten. Nou, zo geschiedde. Gewapend met een bbq, hamburgers, Felix en Jilne zijn we lekker volgens Noorse gebruiken in het park gaan zitten bbq'en. Na afloop konden we de bbq niet eens kwijt in de daarvoor bestemde barbequeweggooienuitsmulcontainers, aangezien meer mensen het idee hadden gehad. En in die containers praat je over een capaciteit van minimaal 100 bbq's. Snap je hoe dat park rook.

Omdat het in de avonden toch al behoorlijk aan het afkoelen is, besloten we om half 10 de metro te nemen. Aangekomen op mijn kamer duikt Jilne d'r boek in. Ja, lees dat maar eens even opnieuw: Jilne duikt d'r boek in. Terwijl ik dus geen bagageruimte meer over had voor boeken, dus ben ik gen**id.

Jil ligt bijna te pitten op mijn bed en morgen, overmorgen en zondag hebben we nog genoeg op de planning, dus ik ga eindelijk eens een verdiende nachtrust pakken.

  • 21 Augustus 2015 - 00:46

    Papa En Mama:

    zojuist al via mijn telefoon een hele reactie gegeven, maar zie dat die niet geplaatst is, dus nu nog eentje via de ipad.
    Wat een leuk en enthousiast verslag. Herkenbaar om een aantal van jullie activiteiten van vandaag te zien en horen. De lucht is inderdaad blauw, zo zagen wij dat ook op de fotos via de app. We zijn ook jaloers op al dat moois, maar ook super trots dat jullie dat samen aan het ondernemen zijn. Het is een hele planning en ook nog voldoende activiteiten voor de komende dagen, leuk hoor. OOk mooi om te lezen dat felix ook bij de bbq was en dat je een beeld/ideaal van vroeger ook nu zelf daar hebt kunnen doen. Om 8 uur beginnen is best wel vroeg ja, maar om na amper 3 uur weer klaar te zijn, compenseert ook wel weer wat. Wij gaan morgen opa en oma mee naar zeeland brengen met hun auto (en fietsen) en onze auto. Daar blijven we tot zondagochtend. Gelukkig wordt het weer wat beter en heb ik ook wat korte broeken ingepakt. Geniet nog lekker van al het moois van olso, van je ' nieuwe thuis' en natuurlijk ook van elkaar. Vee plezier samen. Heel veel liefs en kusjes
    papa en mama

  • 21 Augustus 2015 - 17:10

    Oma:

    Lieve troelemien en natuurlijk ook onskruimeltje,

    Wat klinkt het allemaal vrolijk en gezellig.ik zie jullie daar al samen sjouwen en genieten van jullie vrijheid.zoals je vanmorgen al hebt begrepen zitten wij in zeeland met de luxe van pap en mam die ons brachten en nu ook weer de boodschappen aan het halen zijn.
    Het is hier heerlijk warm.
    Mara wat kun je toch goed de sfeer omschrijven als je straks evt. Toch nog ander werk zoekt als waarvoor je gestudeerd hebt,word dan maar omschrijfster voor bezoekers aan steden.
    Lieve troelemien enkruimeltje geniet vanjullie samenzijn een hele dikke knuffel voor jullie beiden,
    Liefs oma

  • 21 Augustus 2015 - 17:30

    Opa:

    Lieve mara, en lieve Jilne,

    Nou ik hou me aanbevolen om samen met jullie Oslo te bekijken, geniet maar lekker van elkaar wij doen dat hier ook.

    Liefs,kusje opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mara

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 4399

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: